OKTO aangenaam!

OKTO staat voor Overleg Kleine Theaters Overijssel en is de vereniging van kleine theaters in Overijssel. Momenteel zijn er 20 theaters uit de hele provincie bij aangesloten.

Waarom OKTO?
OKTO is ontstaan vanuit de behoefte om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Het huidige doel van OKTO is cultureel ondernemerschap (waaronder amateurkunst) bij de OKTO theaters in de Provincie Overijssel te versterken en uit te bouwen. Daarnaast wordt een bijdrage geleverd aan de talentontwikkeling van podiumkunst artiesten. Zij krijgen een podium en leren te werken aan publieksopbouw.

De samenwerking
OKTO zet sterk in op gezamenlijke marketing door professionele marketeers in te zetten. Tevens draagt OKTO bij aan deskundigheidbevordering van de medewerkers van de aangesloten theaters, door cursussen en workshops gezamenlijk in te kopen of te ontwikkelen.

Provincie Overijssel
provincie-overijssel-logo
De activiteiten van OKTO en talentontwikkeling in de theaterprogrammering worden mede mogelijk gemaakt dankzij subsidie van de Provincie Overijssel. OKTO legt jaarlijks volgens de geldende subsidievoorwaarden verantwoording af voor de stand- en gang van zaken.
FACTS & FIGURES

Talentontwikkeling

  • In 2014-2015 start meerjarenplan: nieuwe makers krijgen de gelegenheid gedurende meerdere seizoenen hun talent te ontwikkelen en een publiek op te bouwen binnen het door OKTO ontwikkelde groeimodel. Enkele voorbeelden:  Emilio Guzman, Groots en Meeslepend, Herman in een bakje Geitenkwark, Kirsten van Teijn en (halve) finalisten Amsterdams Kleinkunst Festival.
  • Coproducties: inmiddels zijn drie producties ontwikkeld:Momo en de tijdspaarders (Hof 88, Almelo), The Wave (Hof88, Almelo), Stadslicht (Stadsgehoorzaal Kampen). Momo en de tijdspaarders en The Wave zijn ook opgevoerd in Zutphen. Stadslicht is aangeboden voor seizoen 2015-2016.

Gezamenlijke marketing

  • Lancering Awareness Campagne: “Theater, daar ga je voor zitten!” De jury van de Cultuurmarketing Awards geeft OKTO een eervolle vermelding en compliment: “De jury vindt dit een goed lopende, klassieke awareness campagne. Het gegeven dat verschillende spelers uit de regio samen optrekken, als gevolg van een klein budget, moedigt de jury ten sterkste aan, en kan volgens hen   gezien worden als een voorbeeld voor de sector.”
  • De deelname en participatie aan het crossmediale platform OverUIT (RTV Oost) zorgt voor een beduidend groter bereik voor de kleine theaters.

Deskundigheidsbevordering

  • Cursus Theatertechniek door de theatertechnicus van Concordia.
  • Workshop Commercieel schrijven door Willem Verdaasdonk van Taaluilen.
  • Verdiepingsmiddagen die 2 tot 3 per jaar georganiseerd worden omtrent actuele thema’s.
  • Themapresentaties:
    • Kleine theaters met grote ambities – Data-analyse als basis voor effectieve marketing door EMC Cultuur Onderzoeken presentatie over klantenbestanden & CRM door Willem Wijgers.
    • Hoe creëer je politiek draagvlak voor cultuur binnen de gemeente,presentatie door de Oldenzaalse Cultuurmakelaar Quinta Clason over de rol van de gemeente t.a.v. cultuur en cultuurbeleid en het spanningsveld tussen subsidiëring en een inhoudelijke invloed hierop.
    • Hoe verbinden we de Overijsselse Jeugdtheatergezelschappen met de OKTO-theaters aan de basisscholen voor kwalitatief goede cultuureducatie.

OKTO Boekingsdagen

Jaarlijks organiseert OKTO twee dagen ten behoeve van ontmoetingen tussen de kleine Overijsselse theaters, (landelijke) impresariaten en (Oost-Nederlandse) producenten.